fredag 7. september 2018

Klematis Jackmanii blomstrer sent, men godt

Endelig blomstrer min Klematis Jackmanii her i Trøndelag! Den gangen jeg bodde i Oslo, blomstret den fra juli av, men her lengre nord, starter den blomstringen i slutten av august og blir bedre og bedre utover i september.

Klematis Jackmanii hører til de storblomstrende klematisene. Den har en nydelig blå-lilla farge. Jeg pleier å plante klematis sammen med klatreroser, slik at blomstringstiden forlenges. Her er klematisen plantet sammen med Rosa Helena Hybrida, som er ferdig med blomstringen for i år.

En blomst i ferd med å springe ut. Når det gjelder gjødsling av klematis, pleier jeg å gi den kugjødselkompost om våren, og litt senere på forsommeren legger jeg på litt kompost.

Det er to år siden jeg plantet denne klematisen, og den blomstrer bedre for hvert år. Om våren må Jackmanii beskjæres ned til 10-20 cm over bakken, når man ser at den begynner å vokse, for denne klematisen blomstrer på årsskudd.

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Nydelig farge på clematisen. Her venter vi på styrtregnet.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise! Det er så flott når klematisen blomstrer. Her har det vært regn nok i det siste, så nå nyter vi 20 grader og sol - både jeg og blomstene! God helg! Hilsen Lillian

      Slett