onsdag 7. november 2018

Pynter med lykt og herdige planter på trappa i høstmørket.

Nå som høstmørket faller på tidligere og tidligere om ettermiddagene her i Trøndelag, er det hyggelig å pynte med lys og blomster på trappa.

Julerosen (Helleborus niger) er velegnet til å pynte på trappa med om høsten, med sine nydelige, hvite blomster. Den er vinterherdig her på Uthaug (H3-4) og kan settes ut i blomsterbedet etter at den er avblomstret. Julerosen kan spre seg med frø. Jorda her er kalkrik sandjord - og det er akkurat det julerosen liker best!

Japanskimmia (Skimmia japonica "Rubella") er både vintergrønn - og vinterherdig til sone H3-4. Den har nydelige, rosa knopper hele vinteren og slår ut i kremhvite blomster tidlig om sommeren. Etter at jeg er ferdig med å bruke den til pynt på trappa, kan jeg plante den ut i bedet på en lun plass med god hagejord som holder litt på fuktigheten.

Eføyen min (Hedera helix) er gjenbruk fra en sammenplanting med sommerblomster, som ikke tålte de tre frostnettene i forrige uke, og dermed er pensjonert! Eføyen tåler godt litt frost og er herdig til sone H3-H5, slik at den godt kan overvintre her på Trøndelagskysten, 30 meter fra sjøen! Eføy formeres enklest med stiklinger. Den er også i vanlig bruk som stueplante og er svært velegnet til sammenplantinger og dekorasjoner både ute og inne.

4 kommentarer:

  1. Hei Lillian.
    Alltid koselig med lys og blomster på trappa i mørketiden. Også for de som kommer på besøk.
    God torsdag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise! Selv synes jeg det er så koselig å komme som gjest til et hus med lyssatt og blomsterprydet inngangsparti, så jeg kan ikke være dårligere selv! I kveld får jeg hyggelig besøk av damene i strikkeklubben min - og da skal jeg tenne lys i flere lykter til de kommer. Hilsen Lillian

      Slett
  2. Så koselig! Ble helt inspirert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose! Så hyggelig å høre at du ble inspirert av innlegget mitt! Hilsen Lillian

      Slett