fredag 24. april 2020

Det spirer og gror i hagestua

Våren er en deilig tid! Det er fortsatt kaldt ute her ved kysten i Trøndelag, men i hagestua er det heldigvis varmt nok til at frøene spirer og plantene gror. Tomatene er kommet godt i gang med veksten etter to omplantinger til større potter. Tomatene har jeg har fått av min kjære fetter, Håkon (han hadde, heldigvis for meg - sådd for mange!)

De frøene jeg selv har sådd, har ikke kommet så langt. Fra venstre er det først; Revebjeller (Digitalis purpurea). Dette er en prydplante som er giftig, så den må man ikke finne på å spise! De er to-årige og kommer ikke til å blomstre før neste år. I løpet av sommeren danner de en bladrosett som jeg skal sette ut i bedet til høsten - der hvor jeg vil ha dem til å blomstre neste år. Deretter kommer chili, paprika og agurk. 

Det smaker aller best med selvdyrkede grønnsaker. Jeg gleder meg allerede til søte, deilige agurker - men det tar nok litt tid før de er spiseklare!

Noen av tomatene er flyttet over i store selvvanningskrukker. Oliventreet har overvintret i hagestua og ser ut til å trives kjempegodt med alt lyset der. Noen av pelargoniene har også stått i hagestua i vinter og er allerede blitt store og fine! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar