onsdag 27. mars 2024

God påske med gule ranunkler

God påske ønskes mine hagevenner med en bukett av gule ranunkler, gåsunger og eukalyptusblader! Ranunklene (Ranunculus Amandine Gold) holder seg godt i vase, dersom du skjærer litt av stilkene med en skarp kniv, fjerner blader som vil komme under vann, og deretter skifter vann annenhver dag.
 

Hvis du vil ha ranunkler i hagen, bør du fordrive løken fra februar eller mars. Start med å legge løken i vann i 24 timer. Plant løkene i en potte med jord inne. Ikke plant dem ut i hagen før det er frostfritt - Her i Trøndelag vil det si i begynnelsen av juni. Venn dem til utelivet ved å sette dem ut på en mild dag, uten altfor mye sol - og ta dem inn igjen til kvelds. Gjenta dette noen dager. Alternativt kan du sette dem ut og dekke dem til med fiberduk i en ukes tid. Dette vil hindre dem i å bli "solbrent" og det luner dem også fra litt kjøligere netter. Om vinteren må løkene tas opp og oppbevares slik man gjør med georginer - for eksempel i en frostfri kjeller eller garasje. 


2 kommentarer:

  1. Ranunkler er noe av det fineste jeg vet. Kanskje nettopp fordi de er det første jeg planter ut om våren. Jeg driver de ikke fram selv, men kjøper tidlig i mars. De tåler bra med frost, og står til langt ute i mai/juni. Jeg har aldri prøvd å få de til å overvintre, men kanskje det kan bli noe å prøve til neste år. Nyt våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Margrethe! Så hyggelig at du også liker ranunkler. Jeg synes de er så fine med blomster som er tettpakket av kronblader. Håper du får en fin vår i hagen fremover! Hilsen Lillian

      Slett