søndag 27. mars 2016

Rosene i hagen - Austin-rosene slår de fleste med vakker form og nydelig duft!

Rosa Constance Spry er den første rosa som David Austin foredlet. Senere laget han mange nye Austin-roser som vi ofte forbinder med engelske roser. Austin-rosene har beholdt de gammeldagse, historiske rosenes duft samtidig som de fleste er remonterende roser (blomstrer mer enn en gang i sesongen). Constance Spry er dessverre engangs-blomstrende, men busken er full av blomster og de står ganske lenge. Blomstene dufter fantastisk, er lysere rosa utenpå og mørkere rosa inni. Denne har stått i min hage siden 2010 og har altså tålt flere spesielt kalde vintre og en meget tørr vinter her på Trøndelagskysten, uten å ha tatt noen skade. Den har derimot blomstret bedre enn noen gang i 2015!

Rosa Mary Rose er nok en av de mest populære Austin-rosene. På bildet er den i ferd med å åpne sin vakre blomst. Mary Rose har en nydelig og søtlig duft. Ved nyplanting av roser bruker jeg alltid kugjødselkompost. Dette både bedrer mikroklimaet i jorda og gir rosene en langtidsvirkende gjødsel.

Rosa Winchester Cathedral er en vakker, hvit og velduftende mutasjon av Mary Rose, som er en av David Austins mest populære engelske roser. Rosa Winchester Cathedral har jeg hatt siden 2011 og nå begynner den å bli en fin liten rosebusk. Den blomstrer fra begynnelsen av juli og videre utover hele høsten, hvis det ikke blir mye frost. Den har god herdighet, men for å være sikker på at de engelske Austinrosene skal tåle barfrosten og tørken her ved kysten om vinteren, er det viktig at podepunktet kommer godt ned i jorda ved planting. For å komme dypt nok ned, hender det at jeg må ha hjelp av min kjære til å fjerne store steiner! Etter at jeg plantet rosene med podepunktet (en klump på stammen) ca. 20 cm under jorda, har jeg ikke mistet noen av mine nye roser! Jeg spanderer også på rosene en bøtte med kugjødselkompost ved planting. Dette virker som jordforbedring og vil ikke "brenne" en nyplantet rose.

Rosa Winchester Cathedral er blitt en liten, ganske tettvoksende busk i løpet av de siste årene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar