søndag 17. juli 2016

Klematis Multi Blue blomstrer to ganger i løpet av sommeren!

Min blå klematis (Clematis Multi Blue) var i dårlig tilstand for tre år siden etter en hard vinter. Det var bare to levende greiner igjen på den. Den ene greina la jeg ned på jorda og helte god jord over den - så var det bare å vente...  

Om våren gir jeg den en god dose kugjødselkompost i april. Deretter har den fått litt hønsegjødsel to ganger - i mai og i juni. Problemet med hønsegjødsel er at hvis man gir for mye, blir det mye bladvekst og lite blomster, da hønsegjødsel inneholder mye nitrogen. Litt hønsegjødsel ser dog ut til å ha bare positiv virkning når man ser på min kjære blå klematis i år!

Året etter at jeg la ned den ene greina på klematisen, kom den med 4 nye skudd, altså hadde hvert bladhjørne dannet røtter og nye skudd! I fjor blomstret den ganske bra, men i år overgår den seg selv og har visst bestemt seg for å dekke hele veggen på egen hånd!

2 kommentarer:

  1. Ska följa ditt råd - kogödsel på våren, tror att den fick hönsgödsel. Fick för många, många år sedan Multi Blue på morsdag och den har varit till stor glädje men i år är inte blommorna så stora och många som de brukar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Betty! Får håpe din Multi Blue blir fin neste år igjen! Hilsen Lillian

      Slett