tirsdag 22. november 2016

Storhjortetrøst - til stor trøst om høsten!

Storhjortetrøst (Eupatorium purpureum) sørger for flott purpurfarge i hagen om høsten. Den blomstrer fra august og til frosten kommer, hvilket vil si at den iallfall blomstrer til slutten av oktober her på Trøndelagskysten. Storhjortetrøst har vært dyrket i Norge i mer enn 200 år og passer derfor godt inn i hagen vår her på Uthaug, som er en gammel hage som jeg har arvet etter min mormor. 

Storhjortetrøst kan bli 150 cm eller mer og egner seg godt i bakkanten av et bed eller som solitærplante. Den står lenge i buketter. Indianerne brukte storhjortetrøst som medisinplante og det forskes i dag på om planten kan ha virkning ved revmatiske sykdommer. Frosten har tatt knekken på den for i år, men til neste år vil den igjen glede meg med litt farge i høstbedet.

1 kommentar:

  1. Jeg kan godt tenke meg at den er en trøst. Nydelig er den. Jeg har den ikke. Det er begrensing hva jeg kan få plass til i den lille hagen min. Ha det godt.

    SvarSlett