onsdag 8. juni 2016

Epletrærne blomstrer - og litt om stell av epletrær

Epletrærne (Malus domestica) blomstrer aldeles nydelig i år. For tre år siden kjøpte vi to epletrær. Det var meningen å bøye ned greinene for å fremme fruktsetting rett etter planting, men så ble det utsatt - og senere avglemt.... Skuffelsen var stor i forfjor vår da det ikke var en eneste blomst på noen av trærne - og uten blomster - ingen frukt!  

Det er nemlig slik at ved å tvinge greinene forsiktig ut i vannrett posisjon, så fremmer det fruktsettingen. Greiner som vokser rett oppover er mest opptatt av å vokse, mens vannrette greiner beskjeftiger seg mest med fruktsetting. På senvinteren i forfjor, festet min kjære greinene på epletrærne på et espalier, og nå har epletrærne blomstret helt fantastisk to år på rad! Man kan også få gode resultater med å henge lodd i eplegreinene, for å få dem i vannrett posisjon.

Det som jeg gruer meg til nå, er at jeg må fjerne eplekart, slik at hvert kart har ca. 10 blader på greina hver. Det sies at man skal få en uvenn til å tynne eplekartene, for de vil tynne så mye at de gjenværende eplene får gode vekstvilkår!

Det er virkelig hardt for en hageelsker å tynne ut i de små eplekartene, men det må til om man vil ha en god fruktavling! Dersom man ikke tynner, risikerer man å slite ut treet, slik at det bare orker å bære frukt annethvert år. Det er vanlig å tynne ut eplekartene ca. 5-6 uker etter blomstring. Men - først skal jeg nyte epleblomstringen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar