fredag 24. juni 2016

Stormarikåpe (Alchemilla mollis) - Alkymistene trodde de kunne lage gull av væsken på bladene!

Stormarikåpa (Alchemilla mollis) tilhører rosefamilien. Under middelalderen trodde alkymistene at  Marikåpens eller Alchemilla sin væskedråpe i midten av bladene var virksom til å lage gull! Senere mente man at dråpen kunne brukes som skjønnhetsmiddel. Marikåpens navn er knyttet til jomfru Maria og alle de plantene som hadde Maria i navnet sitt var sett på som undergjørende på en eller annen måte. I vår tidsalder gleder vi oss over at stormarikåpa er velegnet til bruk mange steder i hagen og er vel ikke lenger opptatt av å bruke den til å lage gull - eller skjønnhetsmidler for den saks skyld.

Min stormarikåpe har jeg fått av min venninne Rikke i Søtvika for 3-4 år siden. Den stortrives i sandjorda i min hage her på Uthaug og har i det siste begynt å spre seg litt her og der. Noen steder, som den selv har bestemt at den vil være, har jeg latt den stå, fordi den tilfeldigvis har passet godt sammen med det som står der fra før. Det er ellers enkelt å ta den opp og flytte den dit du heller vil ha den, for den er ikke vanskelig å flytte. Hvis man får for mange planter etter hvert, kan man jo bare gi den bort til andre hagevenner.

Stormarikåpa er en effektiv jorddekker hvis man har større områder som skal dekkes for å hindre ugress. Den passer godt under busker og trær, men er for næringskrevende til at jeg vil anbefale å ha den under frukttrær - da må det i tilfelle gjødsles litt ekstra. Her blomstrer den fra juni til august. Når blomstene begynner å blomstre av og blir brune, klipper jeg dem bare ned og tar samtidig og klipper av stygge blader. Snart kommer det da nye, friske, gulgrønne blader. Stormarikåpe tåler all slags jord, men er ikke glad i langvarig tørke. Både blomster og blader av stormarikåpa egner seg meget godt i buketter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar