lørdag 1. oktober 2016

Rosa Abraham Darby - en meget velduftende Austin-rose!

Rosa Abraham Darby er en buskrose som er foredlet av den kjente engelske rosedyrkeren David Austin. Hans roser har de gammeldagse rosenes sjarm, med fylte blomster og nydelig duft, samtidig som de er remonterende (de blomstrer flere ganger i løpet av sesongen), noe de gamle rosene mer sjelden gjør. Blomstene er fulle av ferskenrosa-fargede kronblader som dufter sterkt av krydder og frukt.

Knoppene er nydelige! Les mer om beskjæring av buskroser her 
Denne har stått i min hage ved Trøndelagskysten siden 2011 og har tålt både kalde og tørre vintre uten vansker - helt til siste vinter - da var jeg redd for at jeg mistet den. Den så dårlig ut i vår og har ikke blomstret før nå - i september/oktober. Den har vært flere høststormer i det siste, men den tåler det visst godt! Vanligvis blomstrer den fra juli og langt utover høsten.

Når jeg planter engelske roser, graver jeg alltid et svært dypt hull og setter rosa så langt ned i jorda at podepunktet (en tykkere klump langt nede på stammen) er ca. 20 cm under bakken. Dette sikrer at rosa overlever selv om det skulle komme kalde vintre her hvor det er lite beskyttende snølag. Og sist, men ikke minst - har jeg rikelig med kugjødselkompost i plantehullet - og vanner godt. 


1 kommentar:

  1. Jeg er veldig svak for Austin roser og har etterhvert flere i hagen. Abraham Darby var usedvanlig vakker. Ny for meg. Kanskje den skal få en plass hos meg:)
    Ha det godt.

    Jannicke

    SvarSlett