mandag 18. april 2016

Georginer - fordriving av knollene - eller direkte utplanting?

Denne georginen (Dahlia Cultorum) er en dekorativgeorgine. Det finnes mange typer georginer som er inndelt etter blomstenes form; enkle, halvfylte, anemoneblomstrende, halskragegeorginer, kaktus og kulegeorgine.

De anemoneblomstrende georginene, er svært populære hos humler og sommerfugler.

 Om våren setter jeg knollene i jorda i begynnelsen av mai i vårt milde kystklima. Noen av knollene driver jeg inne i hagestua for å få tidligere blomstring. For å drive georginen frem, legger jeg rett og slett litt jord under knollene i et vaskefat, begynner å vanne og setter dem lyst foran de store vinduene mot sør. Etter bare noen dager spirer de, vokser seg store og er klare til utplanting ca. 1.juni når det ikke er noen frostnetter lengre. På denne måten, blomstrer de omtrent 14 dager før de georginene som jeg setter rett i jorda uten fordriving. 

Georginen (Dahlia Cultorum) er ikke vanskelig å få til, men krever litt arbeidsinnsats vår og høst. Om høsten, etter første frostnatt, klipper jeg av stilkene ned til 10 cm, graver opp knollene og legger dem i kasser eller fat - og oppbevarer dem i kjelleren over vinteren. Kjellerrommet er uten vinduer og holder ca. 10 grader hele vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar