torsdag 7. april 2016

Snøklokker i store tuer

Snøklokkene (Galanthus nivalis) sto i knopp da jeg kom hjem fra Spania i slutten av februar og blomstret skikkelig i solveggen tidlig i mars. For 80 år siden plantet min mormor noen snøklokker i hagen. De har spredd seg veldig godt i den lette sandjorda her på Uthaug og jeg har nå - etter opptelling - 50 store tuer med snøklokker rundt hele huset! Med sine nydelige, hvite blomster, lyser de skikkelig opp i den tidlige vårhagen!

Snøklokkene har hvite blomster med grønne tegninger inni og blågrønne, forholdsvis lange og smale blader. 


Løkene til snøklokker liker ikke å tørke ut, så man bør plante dem ut like etter at man har delt opp tuer som blir for store. Alternativt kan man jordslå løkene i en potte eller lignende og holde dem lett fuktige, mens man finner en ny plass til dem, - eller finner noen å gi dem bort til!

Sånn ser det ut i vårhagen etter at jeg har ryddet bort noen av de tørre kvistene fra i fjor.


- Og sånn så det ut i hagen, før jeg startet ryddingen. Nå skal man vel ikke rydde for godt, for kvist og kvas fra i fjor blir jo til god jord etter hvert. Litt må jeg jo rydde, for at snøklokkene - og etter hvert tulipanene - skal komme til sin rett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar