onsdag 20. april 2016

Rosa Helenaes "barn" - og om beskjæring av klatre- og slyngroser

Rosa Helenae Hybrida er en hybrid av kina-villrosa Rosa Helenae - også kalt "Honningrosa", men der hvor "moren Rosa Helenae" har skarpe torner, har hennes datter nesten ingen torner. Et annet barn av rosa Helenae er Lykkefund. Den ligner svært mye på Hybrida og jeg har vansker med å se forskjell på dem - selv om jeg har flere av begge. Hybrida pynter virkelig veggen med sine luftige, hvite blomsterklaser i juli - august. Blomstene dufter deilig av honning.

Beskjæring av klatre- og slyngroser venter jeg gjerne med til 4 år etter at rosa er plantet. I denne første perioden, fjerner jeg bare tørre og døde kvister ytterst på greinene. Etter 4 år, om våren, fjerner jeg en eller kanskje to greiner helt nederst, for å fremme ny vekst av blomsterrike greiner. Deretter klipper jeg litt i høyden for å forme klatrebusken slik jeg vil ha den. Senere er det nok å beskjære rosa annethvert år.

Her et nærbilde av R. Helenae Hybrida. Blomstene kommer i klaser på 10-20 blomster og er virkelig et syn når den står i full blomst!

Rosa Lykkefund er svært velegnet til å dekke espalierer og portaler, for den vokser raskest av alle rosene jeg har i hagen! Denne sitteplassen ble bygd i 2012 og på 3 år har Rosa Lykkefund dekket hele roseportalen.

Klatre- og slyngroser skaper en fantastisk frodighet i hagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar