søndag 24. april 2016

Rosa Ingrid Bergman - og om beskjæring av stilkroser

Rosa Ingrid Bergman er en stilkrose som jeg anskaffet i 2009. Den har en herdighet til bare sone 4, men har de siste årene overlevd flere uvanlig kalde vintre til Trøndelagskysten å være. I august i fjor ble det varmt og fint i 3 uker, mens det tidligere den sommeren bare hadde vært kjølig og lite sol. Vanligvis blir den ca. 100 cm høy, - og da klipper jeg den godt ned om våren. I fjor strakk den seg antagelig mot lyset - uten å finne noe sol - og ble nesten 200 cm høy! De fleste stilkrosene er plassert på de luneste stedene i hagen - og det er nok lurt hvis man ønsker vekst og trivsel blant disse noe fintfølende rosene!

Ved beskjæring av stilkroser, er det som med det meste annet - flere ulike meninger. Noen klipper dem ned hver vår til ca 10 cm - og dette er vel riktig for de som produserer roser for utstilling. Jeg som dyrker mine stilkroser for å glede meg over dem i hagen, trenger ikke beskjære så kraftig. Jeg fjerner bare tørre greiner og topper og forsøker å forme rosen til en liten busk i balanse. Det lønner seg å klippe av avblomstrede roser ned til nærmeste fullstendige blad, for å fremme ny blomstring. Ingrid Bergman er en sterk, herdig og frisk stilkrose som jeg absolutt vil anbefale andre å forsøke i sin hage. 

R. Ingrid Bergman fikk oppleve vinter 14.des i fjor og fremstod som en rose av is! Den er en remonterende (gjenblomstrende) rose - og blomstret i ett sett siden juli i fjor! Her synger den vel på det siste verset. Denne rosen rakk akkurat å springe ut før frosten kom og gjorde den om til en isrose! Rosen tåler litt frost, så hvis det blir mildvær etter frosten, kan det godt hende at den blomstrer videre som om ingenting har hendt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar