fredag 22. april 2016

Påskeliljene blomstrer etter påske i år!

Påskeliljen (Narcissus pseudonarcissus) på bildet er av en gammel, lav sort som jeg har fått fra mine foreldres hage i Skavdalen, Bjugn. Den blomstrer mye tidligere enn de mer foredlede, høye sortene av påskeliljene. Blomsten er blek-gul, med en skarpere gul "trompet" i midten. Påskeliljen er en løkblomst som settes om høsten og senere klarer seg selv. Den sprer seg med frø, men det tar fra fem til sju år før den blomstrer. Etter ca. sju år, pleier løkene å stå så tett at tuene må deles og løkene spres til flere kolonier av påskeliljer - eller gis bort til andre hagevenner. I England har de store kolonier av denne lave, ville påskeliljen.

Påskeliljen har fått sitt navn fra gudesønnen Narcissos i gresk mytologi. Narcissos var en vakker unggutt som avviste alle nymfene som ble forelsket i ham. Nemesis, hevnens gudinne, dømte han derfor til å bli forelsket i sitt eget speilbilde, tæres hen og dø! På hans dødssted spirte det frem en lilje som fikk sitt navn etter ham - narsissen.

Denne fylte påskeliljen (Narcissus Ice King) blomstret for første gang i min hage i fjor. Jeg synes absolutt at den innfrir mine forventninger - den har en nydelig kremfarge, dufter godt og er den eneste fylte påskeliljen jeg har. Ellers er det mye å gjøre i hagen nå om våren. Selv om mars var varm og fin, kom april med kulde, snø, regn og storm her på Trøndelagskysten. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar