søndag 29. mai 2016

Søtkirsebærtreet blomstrer overdådig i år!

Søt-kirsebærtreet (Prunus avium) blomstrer fantastisk i år! For hvert år siden planting av treet for 13 år siden, har det kommet flere blomster og dermed også flere deilige, søte bær. 

Vi har jo arvet huset og hagen etter min mormor og morfar og jeg forsøker å gjenskape stemningen i hagen til mormor - som var svært hageinteressert. Like i nærheten av der hvor vårt nye søtkirsebærtre står, stod mormors gamle tre. Jeg har et nydelig sommerminne fra en varm juli-dag da jeg var i 11 års-alderen - hvor jeg hadde klatret opp i mormors søt-kirsebærtre og satt og spiste søte bær av hjertens lyst! Jeg håper at mine barnebarn skal få oppleve det samme med mitt kirsebærtre!

Om våren - i april, får treet litt kugjødselkompost, og i mai får det litt pelletert hønsegjødsel, men utover det, er treet slett ikke kravstort - det blomstrer og produserer mange søte bær uten at jeg trenger å gjøre noen større innsats.

Gjennom kirsebærtreet ser vi her sjøen. Det er deilig å bo så nært sjø og strand, men denne nærheten gjør også at det blir nokså værhardt her på Trøndelagskysten om vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar