lørdag 15. oktober 2016

Lillians ringblomstkrem - oppskrift

I går laget jeg en ny porsjon av ringblomstsalve, som ikke inneholder fuktighet - og ringblomstkrem, som inneholder 50 % vann. Ringblomstsalven er fet og egner seg godt til tørr og sår hud, ved at den legger seg som en beskyttende hinne over huden. Ringblomstkremen er mindre fet og er en rik fuktighetskrem som lett trekker seg inn i huden og som egner seg godt til f.eks. håndkrem, men jeg bruker den på hele kroppen - unntatt ansiktet - da den her blir litt for rik. Kanskje jeg skal prøve å lage en ansiktskrem en annen gang!

Ringblomster (Calendula officinalis) lyser opp i hagen med sine gule eller oransje blomster, men planten er brukt i århundrer for å lege tørr og sår hud. Ingrediensene i ringblomstkremen er ringblomster, olivenolje, bivoks, E-vitaminolje og vann. 

Følg oppskriften på ringblomstsalve helt frem til at E-vitaminoljen er hatt i den smeltede bivoksen i ringblomstoljen. Se oppskriften på ringblomstsalve her:

Hell den varme og flytende ringblomstsalven over i et litermål og hell oppi kokende vann slik at forholdet blir 50/50 - altså f.eks. 1 dl ringblomstsalve og 1 dl vann. Jeg laget en stor porsjon denne gangen og brukte 2,5 dl flytende ringblomstsalve og 2,5 dl kokende vann.

Rør til ringblomstkremen begynner å stivne.

Når kremen holder på å kjølne, må man bruke stav-mixer for å hindre at noe av vannet skiller seg ut fra kremen.

Ha den delikate ringblomstkremen i helt rene krukker og sett på tette lokk. Oppbevar den ringblomstkremen som ikke er i bruk, kjølig. 

Så mye krem ble det av 2,5 dl varm og flytende ringblomstsalve blandet med 2,5 dl kokende vann! Jeg lager personlige etiketter og setter på glassene, og da er det enda hyggeligere å kunne ta med et glass med ringblomstkrem som gave når jeg er bedt bort.

8 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift 😃
    Det sto ikke noe om holdbarhet. Googlet litt rundt å ser noen skriver at det er veldig kort holdbarhet når man har vann i. Men det var jo e-vitaminolje i så da holder den seg en stund kansje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg oppbevarer de ringblomstkremene som ikke er i bruk, på et kjølig soverom. Etter 1 år har kremen samme gode duft og konsistens. For sikkerhets skyld så bør kanskje kremen brukes innen 1 år, likevel. E-vitaminoljen bedrer holdbarheten, men det er svært viktig med god hygiene- bruk engangshansker og kok glassene som kremen skal oppbevares i. Vennlig hilsen Lillian

      Slett
  2. Takk for svar 😊 jeg hadde god hygiene og hadde glass/lokk i ovnen på 120 grader, regner med det gjør samme nytten?!
    Kremen ble forresten veldig bra

    SvarSlett
  3. Hei, hva mener du med at kremen er for rik for ansiktet? Og kan man ev. tilpasse den til ansikt?

    SvarSlett
  4. Hei😊lurer på om det ikke skal være konserveringsmiddel i et produkt som vi har vann i?

    SvarSlett
  5. Hei! Gøy å lage ☺️ Men kan en bruke rapsolje i stedet for olivenolje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Rapsolje har jeg ikke brukt i noen av de salvene/kremene jeg har laget. Du må gjerne prøve det og gjerne melde fra om hva du synes om resultatet! Hilsen Lillian

      Slett
    2. Får se hva jeg får gjort ☺️

      Slett