torsdag 12. juli 2018

Hagepioner og bondepioner - en nytelse for øyet!

Hagepionen (Paeonia cultorum "Paula Fay") blomstrer like tidlig som bondepionene i min hage her på Trøndelagskysten. På Østlandet har det vært så varmt i år, at både pioner og roser vel snart er avblomstret. Her i vårt noe kjøligere og litt fuktigere trønderske kystklima kommer blomstringen senere og varer lengre. 

Denne flotte og dyp-rosa bondepionen (Paeonia officinalis) har jeg fått av en kollega, Klara, for mange år siden. Det tar tid for en pion å vokse seg stor og blomsterrik, så det lønner seg å være litt tålmodig i ventetiden, men ikke gi opp!

Denne bondepionen (Paeonia officinalis) har jeg fått fra hagen ved min fars barndomshjem, så den er jeg ekstra glad i! Den er lysere rosa enn pionen på bildet ovenfor, og blir helt lys-rosa etter hvert som tiden går. Blomsterhodene er så store og tunge at det er fare for at de legger seg ned i kraftig regn og vind, så jeg holder dem oppe med en bøyle eller lignende.

Nydelige bondepioner på nært hold! Les mer om stell av pioner her

2 kommentarer:

  1. Så vakre pioner!
    Jeg er veldig glad i bondepionene, og når de har historie bak seg slik som dine, blir de jo ekstra verdifulle.
    Her er pionsesongen over for i år. Det er litt trist, for de gjør så mye ut av seg mens de blomstrer.
    Nyyt blomstringen din :)

    Gerd Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gerd Ellen! Nå kommer silkepionene for fullt her, så det er mye å glede seg til! Hilsen Lillian

      Slett