onsdag 12. september 2018

Syrinhortensia lyser opp i hagen om høsten!

I fjor høst fikk jeg som gave en syrinhortensia som jeg har ønsket meg lenge, men ikke klarte å finne på hagesentrene i nærheten. Endelig har også jeg syrinhortensia (Hydrangea paniculata "Vanilla fraise") som jeg har lest så mye fint om!

Den ble plantet sent i fjor høst og allerede i år er den blitt en stor busk. Fordelen med syrinhortensia - og også slektningen vierhortensia, er at de blomstrer på årsskudd, og dermed ikke mister blomstringen selv om vinteren er hard. 

Syrinhortensiaen vises allerede over gjerdet for de som går forbi. Det er veldig hyggelig med busker som blomstrer i august, september og oktober, for da er det ikke så mye annet som blomstrer i hagen. Syrinhortensia liker både sol og halvskygge, vanlig god hagejord, litt gjødsel og gjerne kompost om våren og den må passes med vann i tørkeperioder.

2 kommentarer:

  1. Så fin den var. Jeg har en lignende som jeg plantet for sikkert tre år siden, den har ikke kommet så langt, men kanskje neste år. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg! Jeg fikk min syrinhortensia i gave i oktober i fjor og plantet den dermed lovlig sent på høsten! Etter en nokså kald vinter, har den gledet meg med god blomstring allerede første sommeren! Kanskje det har vært for tørt hos deg i sommer? Håper den blir fin til neste sommer,da! Hilsen Lillian

      Slett