tirsdag 15. oktober 2019

Rosa Louise Odier blomstrer på nytt i oktober

Det er nydelig å komme hjem etter en ferietur og oppdage at rosene fortsatt blomstrer i hagen i Trøndelag så sent som i oktober! Her ser du Rosa Louise Odier i blått vinterlys.

Denne rosa var Sigrid Undsets yndlingsrose - og det forstår jeg så godt - den er vakker, den remonterer og den dufter fantastisk!

Rosa frøs tilbake i den harde vinteren i 2010, men nå dekker den snart hele veggen igjen! Louise Odier er en historisk bourbon-rose, laget av Margottin, Frankrike, i 1851. Hos meg blir den 3 meter høy og 2 meter bred.

2 kommentarer:

  1. Når jeg ser det første bildet ditt, blir jeg helt overbevist om at min feilmerkede faktisk er 'Louise Odier'. Har to til av den, som står forholdsvis skyggefult og blir veldig høye. Verdens vakreste blomster, og herlig duft, men de får mye svartflekk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose! Rosa Louise Odier er en av mine favoritter! I år har flere av rosene mine fått svartflekk (stråleflekk), men ikke denne rosa! Det er slett ikke sikkert at du får problemer med den neste år!Hilsen Lillian

      Slett