mandag 6. juli 2020

Rosa Ingrid Bergman er min beste, røde rose!

Rosa Ingrid Bergman er min aller beste, røde rose! Den er en stilkrose som er foredlet av Poulsen, Danmark i 1983.

Rosa Ingrid Bergman har jeg hatt siden 2009, så nå har den altså vært i min hage i 11 år. Den oppfører seg eksemplarisk, ingen svartflekk eller andre sykdommer.

Det har vært tørt og varmt i Trøndelag i flere uker, men i natt kom regnet og la fine dråper på Ingrid Bergmans fløyelsrøde kronblader.

Rosa ble beskåret ned til ca 70 cm tidlig i vår, men nå er den 180 cm! Den pleier ikke å bli så høy, men det må nok tilskrives varmere vær enn normalt i juni. Jeg synes at den har en nydelig duft og den gjenblomstrer gjennom hele sommeren og langt utover høsten. 

2 kommentarer:

  1. Skulle gjerne ha hatt deg som lærer når det gjelder roser, Lillian! Har mislykkes med de fleste forsøkene mine med roser - både på Skogan og i Surndal'n - bortsett fra med de gamle rosene som har overlevd på Skogan fra "tidligere tider" - og fordums "gartnere"!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Du får ta deg en tur hit, så kan vi ta en roseprat om du ønsker det - og vandre litt i hagen? Hilsen Lillian

      Slett