tirsdag 26. juli 2022

Rosa Celestial, en historisk rose med fransk opprinnelse

Rosa Celestial har sin opprinnelse i Frankrike ca. 1759 og er altså en historisk rose. Den er en alba-hybrid som er engangsblomstrende, men svært blomsterrik. Her i Trøndelags til tider noe kjølige og våte somre, kan den blomstre i 4 uker.

Rosebusken min er et rotskudd fra min grandtante Hardis Eleonoras hage i Hasselvika. Jeg har hatt den i hagen min i 11 år og den har tålt både kalde, tørre og fuktige vintre uten problemer. Rosa Celestial er herdig til sone H6 - H7. Busken kan bli 2 m høy og 1,5 m bred, så sett av god plass til den i hagen.

Rosa Celestial har allerede satt to rotskudd som er blitt til nye busker i hagen min. 

Rosa Celestial er en halvfylt klarrosa rose med nydelig duft. Den er en meget sunn busk som også tåler å stå i halvskygge.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar