lørdag 4. juni 2016

Duppesoleie - en gammel staude fra min farmors hage

Duppesoleie (Ranunculus aconitifolius "Pleniflorus") har jeg fått fra min farmors gamle hage i Skavdal. Min mor pleide å kalle den for kvitknapp og jeg ser at den også er kjent under navnet sølvknapp. På Ørlandet er det mange som kaller den brudeslør. 

Duppesoleien tilhører soleiefamilien og blomstrer med utallige, fylte hvite blomster i juni-juli her på Uthaug, Trøndelagskysten. Den setter ikke frø, så den må deles opp hvis man vil ha flere planter. Etter noen år, blir den en ganske stor og lekker tue med sine hvite knapper i overflod. 

Planten liker aller best å stå i næringsrik og jevnt fuktig jord. Den trenger ikke full sol (6 timer sol i døgnet), men klarer seg godt i halvskygge (sol i 4 timer). Etter blomstringen, som varer mer enn en måned, visner den helt ned.

1 kommentar: