torsdag 29. september 2016

En stokkrose-busk som lever i mange år - er det bare en drøm?

Lavatera olbia "Rosea" er kanskje oppfyllelsen av en av mine hagedrømmer? I hagen har jeg både ett-årige sommerstokkrose (Lavatera trimestris) og de to-årige stokkrosene (Alcea rosea). De er meget vakre, men må såes hvert år for at jeg skal få gleden av de silke-aktige blomstene om sommeren.

Tidlig i vår kom min tidligere kollega og hagevenninne Einhild på besøk og hadde med en stokkroselignende staude. Vel må den nok overvintre i kjelleren her i vårt klima, men i England står den ute hele året og oppfører seg som en vanlig staude. Min nye Lavatera olbia "Rosea" har blomstret helt fantastisk i sommer. Til våren skal den få en større potte med god jord, samtidig som jeg klipper ned stilkene til 30 cm. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar