lørdag 10. september 2016

Ringblomstsalve - oppskrift og fremgangsmåte!

Det er veldig hyggelig å kunne gi bort en liten krukke hjemmelaget ringblomstsalve som vertinnegave når man er bedt bort! Denne oppskriften er på salve, noe som skiller seg fra krem med at den er oljebasert, mens krem på sin side er vannbasert - eller har minst 50/50 forhold mellom vann og olje. Ringblomstsalven jeg laget i fjor ble fort oppbrukt, så nå må det lages en ny porsjon!
Ringblomstsalve - oppskrift
1 dl kronblader fra ringblomst
2,5 dl olivenolje extra virgin
1 plate bivoks = 50g (Panduro Hobby)
2 ss E-vitamin-olje (Helsekost-butikk)
Fremgangsmåte
1.Plukk inn og rens kronblader til ringblomstene og la dem tørke noen dager.  

2. Fyll 2,5 dl olivenolje extra virgin og 1 dl ringblomst-kronblader på et glass. Ha på tett lokk og sett i vinduet i 2 uker. Oljen får en nydelig farge av ringblomstene.

3. Sil bort kronbladene og varm opp oljen forsiktig over vannbad. Smelt bivoksen ned i oljen. Ha oppi E-vitamin-oljen. 

4. Ta bollen bort fra varmen og rør mens salven stivner – i 15-30 min.

5. Salven får en delikat, gylden farge når den har stivnet.

6. Fordel ringblomstsalven i helt rene, små glass. Den salven som ikke er i bruk, bør oppbevares kjølig. Ringblomstsalven passer godt på munnen, hendene, leggene og føttene. Såre små bleiestumper blir raskt fine ved bruk av ringblomstsalven. Huden blir myk og fin. E-vitaminoljen øker holdbarheten på salven og er dessuten virksom for tørr og sår hud.

Om ca 3 uker kommer det oppskrift på ringblomstkrem, for nå har jeg satt opp en ny blanding av tørkede ringblomster og olivenolje - så følg med!

24 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg har nå satt oljen med tørket ringblomst- kornblader i vinduet og venter spent. Hvor lenge holder salven seg?
    Må den oppbevares i kjøleskapet?
    PS. Nydelig hage du har :)

    Hilsen Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lise! E- vitaminoljen gjør at salven holder seg ganske lenge. Jeg oppbevarer de salvekrukkene som ikke er i bruk, i et kjølig soverom. Jeg laget en ny porsjon forrige uke - både ringblomst-salve og ringblomst-krem - og da kjøpte jeg bivoks på nettbutikken til Honningsentralen, for jeg har fått anbefalt at den skal være av bedre kvalitet enn Panduro sin. Tror nok sikkert du kan bruke salven i ett års tid etter at du har laget den, hvis du bare oppbevarer den kjølig. Jeg har prøvet en salve som hadde vært lagret i ett år, og den hadde fortsatt den friske ringblomstlukten og god konsistens. Anbefaler deg å se i innholdsfortegnelsen min på ringblomst-krem også. Den er deilig som bodylotion :) Så hyggelig at du liker hagen min :) Hilsen Lillian

      Slett
    2. Bivoksen frå honningsentralen er ikkje godkjent til å bruke i salver og kremer.....kjøm på Sunvita

      Slett
  2. Hei! Tror du det bli godt å bruke ringblomst og lavendel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg har ikke prøvd å blande tørkede ringblomst-kronblader og lavendel til salve. Hver for seg vil det sikkert bli en salve med behagelig duft. Det er verdt et forsøk - du må gjerne fortelle meg hvordan det gikk, dersom du prøver! Hilsen Lillian

      Slett
  3. Hei. Kan ringblomstsalve brukast til ansiktet? Takk for gode tips.😍 Helsing Eldbjørg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg har brukt ringblomstsalven på tørre lepper, men jeg har ikke hatt den på resten av ansiktet, for jeg synes den er for fet til dette bruket. Ringblomstkremen har jeg derimot brukt på halsen. Se Ringsblomstkrem i Index til høyre! Hilsen Lillian

      Slett
    2. Ringblomstsalve kan fint brukes i ansiktet. Mitt barnebarn har lett for å slikke seg rundt munnen, og blir sår. Salven er perfekt mot det. Ypperlig som kuldekrem.

      Slett
  4. Hei . Kan jeg spørre om det går å plukke inn blomster etter noen frostnetter? De ser fine ut men vet ikke om det blir samme lyse fargen? Eller om den virker like godt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg tror ikke det har noe å si om du tar inn ringblomst-kronbladene etter et par frostnetter, men de ødelagges nok av langvarig frost. Hilsen Lillian

      Slett
  5. Er det forskjell på kaldpresset oliven olje og varm. Er det best med økologisk ?

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg glemte å tørke kronbladene til ringblomstene før jeg tilsatte olivenoljen. Tror du det vil gå bra eller har jeg ødelagt en god slump olje nå???

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Selv har jeg ikke forsøkt å lage ringblomstsalve av ferske kronblader, så det er vanskelig å si hvordan det vil gå! Noe mer fuktighet vil nok tilføres salven enn med tørkede kronblader, men det har kanskje ikke så mye å si? Håper du lykkes med salven. Gi meg gjerne tilbakemelding om hvordan det går. Hilsen Lillian

      Slett
  7. Tenkte å lage salve av johannesurt. Har du prøvd det?? Blir det samme fremgangsmåten??

    SvarSlett
    Svar
    1. Naboen min laget kroppsolje med en blanding av johannesurt og ringblomst, og ble meget fornøyd.

      Slett
  8. Hei, jeg har fått anbefalt mandelolje i stedet får olivenolje. Kjenner du til det, og kan en varme mandelolje?

    SvarSlett
  9. Hei. I oppskriften er det 1 dl kronblader. Nyplukket eller tørkede? De krymper en del ved tørking. Per.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Per! Jeg har brukt 1 dl tørkede kronblader av ringblomst. Du vil se hvordan jeg har gjort ved å lese 1. punktet i under Fremgangsmåte. Lykke til!
      Hilsen Lillian

      Slett
  10. Hei Lillian!
    Kan du poste en lenke til e-vitaminoljen du bruker? Finner flere typer, men alle er først og fremst feks solsikkeolje, med bittelitt e-vitamin i? På forhånd takk for hjelpen! :D

    SvarSlett
  11. Hei. Jeg prøver nå å lage ringblomstkrem. Ser morsomt ut. 😊 Men jeg lurer på hvor du har fått tak i små krukker for å ha kremen i.

    SvarSlett
  12. Hei, jeg har la tørkede ringblomster i olje i høst, og så glemt jeg det helt av... Kan man lage salve av olje som har stått lagret med tørket blomster i mange måneder? Det lukter kun olivenolje, og oljen ser fin og klar ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Dersom oljen med ringblomster i , lukter godt og ikke er mugnet, kan du jo forsøke å lage salve. Alt blir jo varmet opp. Lykke til! Hilsen Lillian

      Slett
  13. Hei, fant denne oppskriften og har tenkt å prøve å lage den! Har allerede lagt ringblomst i oljen og venter på at den ska trekke seg! Eg har et spørsmål! Hvordan lukte salven når den er ferdig? Lukte den godt eller er da mulig å legge til duft i etterkant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Salven lukter godt av ringblomster, så jeg har ikke følt behov for å tilsette en annen duft i tillegg, men du kan jo forsøke - og kanskje gi meg en tilbakemelding om hvordan det gikk? Lykke til! Hilsen Lillian

      Slett