tirsdag 1. november 2016

Georginene må opp av jorda og inn i kjelleren nå!

Da vi tok over mormors hus etter at det hadde vært utleid noen år, var det ingen av mormors fantastiske georginer å finne. Heldigvis viste det seg at min kjære tante Nøste hadde tatt vare på noen av mormors georgine-knoller! Tidlig den første våren etter at vi flyttet inn her, i 2003, kom tante med to store bæreposer med to typer georgine-knoller. Gleden min var stor! Siden har georginene formert seg og jeg har delt opp og gitt bort villig vekk til interesserte hagevenner.


Denne burgunderfargede georginen har jeg altså arvet etter min mormor. Mormor hadde igjen fått dem av sin mor - min oldemor, Oline, som bodde i Hasselvika. Det blir noe ekstra med planter som har gått i arv i generasjoner. Jeg passer riktig godt på dem, slik at de kan arves videre til neste generasjon! Mormors georginer (Dahlia Cultorum) er en dekorativgeorgine. 

Når frosten er kommet og georgineblad og blomster blir svarte, er det på tide å grave opp knollene. Børst jorda av dem og klipp av stilkene til ca. 10 cm. Sett dem deretter i en krukke eller kasse og plasser dem i kjelleren. De trenger ikke lys for å overvintre godt, så jeg oppbevarer dem i et kjellerrom uten vindu. Husk å merke knollene med hvilken farge blomstene har. Her kan du lese mer om hvordan du kan drive georgineknollene til våren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar