tirsdag 15. november 2016

Har du glemt å plante tulipaner? Det er ennå ikke for sent :)

Når tulipanene blomstrer til våren, er det som en liten fargeeksplosjon i en tidlig vårhage som virkelig trenger farger. Tulipanen på bildene er Tulipa Prinses Irene. Selv om det er sent på høsten, er det enda mulig å plante løker. Tulipanløker tåler å vente lengst med å settes om høsten.   

Her ved kysten er det vanlig å sette tulipanløker i sept - okt. Grav hull i en dypde av ca 15 cm. Legg først på litt kugjødselkompost, så løkene får en liten "matpakke" med seg - og legg tulipanløkene i ringer i hullet. Jeg liker best at tulipanene står ganske samlet i en ring - og ikke i en lang rekke! 
Det kan også gå bra å sette dem etter at telen har satt seg i bakken! En gang oppdaget jeg en avglemt pose med tulipanløker i kjelleren i november. Jorda var stivfrosset. Jeg la tulipanløkene pent utover i en ring og helte en pose romtemperert jord over.
Til våren blomstret disse tulipanene akkurat like strålende som de løkene som ble satt mer forskriftsmessig! Denne fremgangsmåten anbefales ikke til f.eks. narcisser, for de trenger tid til å rote seg før frosten kommer.

8 kommentarer:

  1. Hei. Idag er det 11 grader her og enda varmere i sola. Så da kunne vi gjerne plantet. Jeg har satt de løkene jeg skal plante i år. Vi trenger farger til våren og forsommeren. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Fruens Flora! Ja, nn at det er så varmt igjen, etter den lille kuldeperioden. Det er godt å være ferdig med hagearbeidet for vinteren - og så kan vi jo begynne å planlegge hagelivet for neste år! Hilsen Lillian

      Slett
  2. Varme og flammende tulipaner! Er det Princess Irene? Jeg har satt tulipaner på hver en ledig plass i ha
    gen:) Fint tips å legge kugjødsel i bånn. Jeg pleier å bruke beinmel. Nå er det bare å glede seg til våren kommer. Ha en fin kveld.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannibele! Joda, bildene er av tulipanen Prinses Irene - den er bare helt fantastisk og fargesprakende! Du kan jo virkelig glede deg til våren, nå som du har satt så mange tulipaner :) Det er flere som forteller at de bruker benmel til tulipanene, men det ser ut som de trives riktig godt med kugjødselkompost, også. Hilsen Lillian

      Slett
  3. Denne flotte sorten la jeg for første gang i fjor. Lyste så flott opp i skyggebedet, at jeg kjøpte dobbelt så mange i år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose! Skjønner godt at du var fornøyd med tulipanen Prinses Irene. Det er jeg også, så nå har jeg plantet dem i flere bed! Så langt har de kommmet tilbake hver vår, håper de blomstrer til neste år, også :) Hilsen Lillian

      Slett
  4. Hei!
    Denne tulipanen er min favoritt. Og den kommer igjen selv om de blir færre år for år. Flotte bilder du har tatt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Så hyggelig at du likte bildene mine! Mine Prinses Irene-tulipaner har også kommet igjen hvert år så langt, men som hos deg blir de nok ikke fullt så mange etter hvert! Hilsen Lillian

      Slett