onsdag 7. desember 2016

Amaryllis og hyasinter pynter opp både inne og ute i adventstiden!

Her har jeg pyntet amaryllisen med en trollhasselgrein, en ranke med eføy, en stjerne i sølv og noen furukongler og plassert den i gangvinduet.
Amaryllisen - som egentlig er en ridderstjerne (Hippeastrum) er lett å få til å blomstre igjen til neste år. Etter at den har blomstret av etter jul, behandler jeg den som enhver annen potteplante med vann og gjødsel. Når sommeren kommer, setter jeg den ut i hagen på et sted med halvskygge og passer på den med vann - hvis det mot formodning skulle bli en tørr sommer! Jeg lar den stå ute helt til første frostnatt, da tar jeg den inn, skifter jord og setter den i hagestua med ca. 15 grader og mye lys. Hvis jeg er heldig, blomstrer de akkurat til jul!
Hyasinter på trappa ønsker gjestene velkommen på førjulsbesøk! Her har jeg plantet hyasinter (svibler) i en kurv med mose og pyntet med sølvmalte kongler, stjerner og kuler. Hyasintene tåler litt kulde, så her ved kysten er det ikke noe problem å ha dem ute. Det er hyggelig å pynte litt rundt omkring, mens man gleder seg til jul.

1 kommentar:

  1. Hei. Hyasinter (svibler) er sammen med azalea mine juleblomster. Jeg har også prøvd svibler ute, men det gikk ikke så bra. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett